کد مطلب:141719 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

شهادت سیف بن حارث
پیش از ورود به میدان نبرد، او و پسر عمویش «مالك» متوجه امام حسین علیه السلام شدند و عرض كردند: «السلام علیك یابن رسول الله؛ ای پسر پیامبر! سلام بر تو باد» امام در پاسخ فرمود: «و علیكما السلام و رحمة الله؛ بر هر دوی شما سلام و رحمت الهی باد» [1] این یاور فداكار در «زیارت رجبیه» و در زیارت ناحیه مقدسه مورد سلام امام واقع


شده اند. [2] .

ابومخنف حادثه ای را نقل فرموده كه خواندنی است: این دو برادر (سیف و مالك) در خدمت امام بودند. به ناگاه «حنظلة بن سعد» پیشی گرفت و به موعظه قوم پرداخت و جنگید تا به شهادت رسید. [3] در این هنگام بود كه این دو مرد از دیگران پیشی گرفتند و به خدمت امام آمدند و اذن نبرد گرفتند. پس از آن، هر كدام از دیگری حمایت می كرد و هوادار او می بود تا این كه هر دو به شهادت رسیدند. [4] .

درسی كه می توان گرفت: مؤمنان دو گونه اند: برخی امام را برای منافع خود می خواهند و برخی خود و تمام هستی خویش را برای امام می خواهند. گروه اول، خودپرستانی اند كه از امام و دینشان برای خود و دنیای خویش سرمایه می اندوزند، ولی گروه دوم، بحق مسلمان اند و امام را پیشوا و رهبر واقعی خود دانسته اند. و از این راه، اهل ولایت و معرفت اند.


[1] بحارالانوار، ج 45، ص 31.

[2] اقبال الاعمال، ج 3، ص 345.

[3] پس از اين درباره «حنظلة بن اسعد» و موعظه او سخن خواهيم گفت.

[4] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 443؛ مثير الاحزان، ص 66.